فولکس واگن را میتوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین نوستالژی‌سازهای صنعت خودرو در دنیا دانست. شرکتی که علاوه بر تولید تعدادی از پرفروش‌ترین خودروهای دنیا، محبوب‌ترین خودروی دوران را نیز به جهان عرضه کرده است. 27 دسامبر 1945، بی‌شک یکی از مهمترین روزها در تاریخ خودروسازی است؛ زمانی که تولید فولکس واگن “تیپ 1” که بعدها به بیتل ( در ایران فولکس قورباغه‌ای) شهرت یافت، آغاز شد.
از نظر مدت تولید و حجم، بیتل یک رکوردشکن است. طراحی فردیناند پورشه توانست بدون تغییر جدی طی سال‌ها، رکورد 21،529،464 وسیله نقلیه، تا پایان قرن بیستم را برجای بگذارد و به یک اسطوره تبدیل گردد. اسطوره‌ای که بسیاری از خودروسازان جهان را به بازنگری در استراتژی‌های تولید مجبور ساخت. بیتل همچنین اولین صادرات فولکس واگن به صورت CKD را در 1950 به ایرلند به نام خود ثبت کرد و در 27 کارخانه در 10 کشور تولید شد.
بیتل دوست‌داشتنی در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی و غیرهالیوودی نقش کلیدی داشته که هیچ کدام از آنها به سفارش یا اسپانسری فولکس واگن نبوده است. مهمترین آن‌ها هربی محصول دیزنی است که ماجرای یک فولکس قورباغه‌ای مسابقه با درک و شعور را روایت می‌کند. هربی یک فولکس بیتل با شخصیتی شبیه انسان و در واقع نقش اول فیلم است.
در ایران نیز، فولکس قورباغه‌ای یکی از نوستالژی‌ترین خودروهاست و هنوز بسیاری، نسخه‌های بازسازی‌ شده را به‌عنوان خودروی عروسی خود کرایه می‌کنند. همچنین انجمن خودروی کلاسیک فولکس واگن ایران همپای سایر همتایان خود در جهان، با بیتل‌های رنگارنگ در مناسبت‌های مربوط رژه خیابانی می‌روند.
راز محبوبیت بیتل و سایرها خودروهای پرفروش فولکس واگن تنها در کیفیت خلاصه نشده بلکه نوآوری، توجه به نیازها، آسایش و ایمنی؛ این خودروساز را متمایز ساخته است. بیتل فراتر از خودرو، جزئی از خاطرات میلیون‌ها انسان طی دهه‌ها و بی‌شک جزئی جدایی‌ناپذیر از تاریخ است