زمستان نزدیک است و بسیاری دغدغه رانندگی با خیالی راحت در فصل سرما را دارند. هرچند که به لطف رسانه‌های اجتماعی، دانش عموم در این خصوص ارتقا یافته اما مشغله‌های روزمره و اختلاط اطلاعات درست و نادرست موجب شده تا افراد بنابر سلیقه خود به استقبال رانندگی در زمستان بروند. برای تجربه رانندگی ایمن و لذت‌بخش در فصل سرما توجه به داخل کابین، موتور و اجزای متعلقه و همچنین بدنه خودرو به یک اندازه ضرورت دارد و لازم است باتوجه به منطقه سکونت؛ خودرو به تجهیزات زمستانی و راننده به دانش رانندگی در بارش مجهز شوند. براین اساس بهترین توصیه‌های تیم فنی و پشتیبانی ماموت خودرو برای رانندگی اصولی‌تر و کاهش آسیب‌های احتمالی خودرو گردآوری شده که در وبسایت رسمی ماموت خودرو قابل دسترسی است.
اقدامات مربوط به راننده
پرواضح است که حتی با رعایت تمامی موارد مطرح شده در قسمت نخست «ایمن می‌رانیم اگر بدانیم» درصورتی‌ که راننده به دلایل مختلف، دانش و آگاهی رانندگی صحیح را به کار نگیرد، رانندگی ایمنی در زمستان نخواهد داشت. مشغله‌های زندگی یا ناآگاهی از رفتار نادرستی که به کار می‌گیرند باعث شده تا افراد صرفا مواردی را رعایت کنند که به نظرشان راحت‌تر است یا حتی گاهی آنها را با اندکی تغییر ساده کرده و اجرا می‌کنند. سهل‌انگاری در بررسی و چکاپ خودرو از مواردی است که آسیب‌های مالی و جانی زیادی در زمستان به جای گذاشته است. همچنین بسیاری از افراد هنوز شیوه صحیح رانندگی در برف و یخبندان را آموزش ندیده و نسبت به آن احساس نیاز هم نمی‌کنند. رانندگی در برف نکاتی دارد که دانستن آن برای ساکنین مناطق کوهستانی و سردسیر ضروری است. بسیار مشاهده شده که افراد تنها برف نشسته روی شیشه عقب و جلو را پاک می‌کنند تا دید کافی برای رانندگی داشته باشند درصورتی که ریزش ناگهانی برف روی سقف بر روی شیشه نه‌تنها با کور کردن دید راننده احتمال تصادف را به‌شدت افزایش می‌دهد بلکه رانندگان دیگر را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. این خطر برای دوچرخه‌سواران و موتورسیکلت‌رانان بیشتر خواهد بود. همچنین استفاده از چراغ‌های مه‌شکن قوانینی دارد که بایست رعایت شود یا اینکه موقع بارندگی بایست چراغ‎های خودرو روشن باشند تا خطر تصادف کاهش یابد. نحوه ترمز گرفتن، تنظیم دمای مناسب و به همراه داشتن وسایل ضروری نیز از جمله مواردی است که به رفتار راننده معطوف است.
وسایل لازم زمستانی
همراه داشتن برخی اقلام در زمستان واجب بوده و برخی نیز موجب رانندگی بی‌دغدغه می‌شوند. توصیه می‌شود یک جعبه زمستانی در خودرو باشد تا درصورت نیاز بتوان از آن بهره گرفت. اقلام جعبه بهتر است شامل وسایل زیر باشد:
– زنجیر چرخ: به‌خصوص برای سفر به مناطق کوهستانی یا زندگی در چنین مکان‌هایی
– یخ‌زدا: می‌تواند شامل یک بسته کوچک شن یا نمک باشد
– وسایل گرمایشی: پتوی فویلی بهترین گزینه است. دستکش و کلاه هم به‌شدت توصیه می‌شود
– شارژر: همراه داشتن شارژر تلفن همراه به‌ویژه در سفر زمستانی گویای دوراندیشی است. درصورت امکان وجود شارژر باتری خودرو نیز اطمینان‌بخش است
– اقلام خوراکی: بسته‌های کوچک غذای دیرفاسد مانند خشکبار و کنسرو و همچنین بطری آب از مخاطرات ناشی از گیر کردن در بوران یا انسداد جاده می‌کاهد.
– جعبه کمک‌های اولیه: این مهم تنها برای راننده و همراهانش نیست؛ بلکه در مواقع ضروی می‌تواند به سرنشینان دیگر خودروها یاری رساند.
– چراغ قوه: هر وسیله روشنایی برای استفاده در زمستان مفید است زیرا در این فصل شب طولانی است و تاریکی زود فرا می‌رسد. همچنین در هنگام بارش برف و باران در روز، روشنایی کم است.
هرچند فناوری و تکنولوژی به‌کار گرفته شده در خودروهای فولکس واگن به شما اطمینان می‌دهد که سفرهای شهری و جاده‌ای بی‌دغدغه و با خیالی راحت داشته باشید، اما بررسی خودرو پیش از فرارسیدن زمستان و سفر به مناطق کوهستانی درست‌ترین اقدام است.