زمستان نزدیک است و بسیاری دغدغه رانندگی با خیالی راحت در فصل سرما را دارند. هرچند که به لطف رسانه‌های اجتماعی، دانش عموم در این خصوص ارتقا یافته اما مشغله‌های روزمره و اختلاط اطلاعات درست و نادرست موجب شده تا افراد بنابر سلیقه خود به استقبال رانندگی در زمستان بروند. برای تجربه رانندگی ایمن و لذت‌بخش در فصل سرما توجه به داخل کابین، موتور و اجزای متعلقه و همچنین بدنه خودرو به یک اندازه ضرورت دارد و لازم است باتوجه به منطقه سکونت؛ خودرو به تجهیزات زمستانی و راننده به دانش رانندگی در بارش مجهز شوند. براین اساس بهترین توصیه‌های تیم فنی و پشتیبانی ماموت خودرو برای رانندگی اصولی‌تر و کاهش آسیب‌های احتمالی خودرو گردآوری شده که در وبسایت رسمی ماموت خودرو قابل دسترسی است.
اقدامات مربوط به خودرو
_ ساده‌ترین مورد، استفاده یا همراه داشتن کف‌پوش‌های مناسب برای جلوگیری از کثیفی گل و لای در هنگام بارش برف و باران است. این مورد تنها به تمیزی خودرو مربوط نیست بلکه لازم است هنگام رانندگی کفش افراد به اندازه‌ای لیز نباشد که پای راننده از روی پدال سر بخورد. قطعا کفش مناسب نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.
_ جالب است بدانید که سطح مایعات خودرو در زمستان مهمتر از تابستان است. وجود مقدار کافی ضدیخ پیش از زمستان باید بررسی شود زیرا درصورت ناکافی بودن، ممکن است مایع خنک‌کننده یخ بزند که در اثر آن احتمال آسیب دیدن پمپ آب بسیار بالا رفته و در نتیجه می‌تواند به موتور صدمه وارد کند. مخزن مایع شیشه‌شور نیز بایستی با ماده تمیزکننده با فرمول شست‌وشوی زمستان پر شود که حاوی مقداری الکل است. همچنین لازم است همواره حداقل نیمی از مخزن سوخت پر باشد تا در توقف‌های احتمالی بتوان خودرو و بخاری را روشن نگه داشت. مناسب بودن سطح و کیفیت روغن موتور نیز به جهت روانکاری اهمیت دارد.
_ باتری خودرو از آن دسته موارد است که اغلب افراد فراموش می‌کنند که نیاز به بررسی و رفع ایراد دارد. در زمستان به دلیل استفاده بیشتر از چراغ‌ها و وسایل گرمایشی، باتری خودرو کارکرد بیشتری دارد همچنین خود سرما می‌تواند تاثیر منفی بر باتری داشته باشد. در صورتی که قرار است خودرو برای مدت طولانی‌تری خاموش بماند در اختیار داشتن شارژر کمک بزرگی است. همچنین اگر مدتی است که باتری ضعیف عمل می‌کند بهترین توصیه تهیه یک باتری جدید است.
_ شب در زمستان زود فرا می‌رسد و این به معنای استفاده بیشتر از چراغ‌های خودرو است. علاوه‌بر این اطمینان از سلامت چراغ مه‌شکن و چراغ ترمز در کاهش تصادفات بسیار مهم است. نکته حائز اهمیت استفاده از مه‌شکن‌های عقب است که اغلب نادرست از آن بهره می‌گیرند. مه‌شکن عقب زمانی کاربرد دارد که دید راننده کمتر از 50 متر باشد و سرعت نیز از 50 کیلومتر بر ساعت عبور نکند.
_ در اختیار داشتن برف‌ پاک‌کن‌های سالم یعنی داشتن یک متحد در مواجه با برف و باران و آرامش خاطر از تمیزی شیشه و نشنیدن جیرجیر تیغه برف پاک‌کن‌.
_ هرچند که الزام قانونی مبنی‌بر استفاده از تایرهای مخصوص زمستان در کشور ما همانند اکثر نقاط دنیا وجود ندارد، اما به معنای کم‌اهمتی نقش تایر در رانندگی ایمن نیست و در واقع ضرورت دارد در هنگام بارش برف یا یخبندان از تایر مناسب استفاده شود. سلامت تایر و تنظیم فشار باد آن از اولین اقداماتی است که در پاییز بایست انجام گیرد. در گذشته توصیه بر این بود که در زمستان فشار باد تایر کم باشد اما باتوجه به نوع تایرهای زمان حال این گفته چندان درست نیست زیرا تنظیم نبودن فشار باد می‌تواند تاثیر منفی بر چسبندگی یا مصرف سوخت داشته باشد. معمولا مقادیر صحیح فشار باد تایر برای هر خودرو از سوی سازنده اعلام شده به طور مثال درخصوص خودروهای فولکس واگن این مقادیر روی برچسبی که بر قاب در راننده نصب شده، قابل مشاهده است. هرگونه ترک‌خوردگی، برآمدگی و آسیب‌دیدگی مهم است و درصورت مشاهده مراجعه به تعمیرگاه عاقلانه‌ترین اقدام است. اطمینان از سلامت تایر یدکی یا زاپاس هم یک اقدام هوشمندانه خواهد بود.
_ تهویه مطبوع هم از آن دسته است که مورد غفلت واقع می‌شوند. به طور طبیعی افراد در فصل سرما از تهویه هوا استفاده نمی‌کنند مگر اینکه گرمایش را افزایش دهند. این موضوع باعث افزایش رطوبت خودرو و بخار کردن شیشه‌ها می‌شود. به همین دلیل باید از برنامه خودکار سیستم تهویه مطبوع بهره گرفت تا با ورود هوای خشک‌تر بیرونی به داخل و گردش هوا، تهویه داخل واقعا مطبوع باشد. از سوی دیگر مهم است که مطمئن شویم بخاری به درستی کار می‌کند. اگر خودرو به درستی گرم نمی‌شود یا اینکه صدای ناهنجاری به گوش می‌رسد احتمال دارد که زمان تعویض فیلتر هوای کابین باشد.