شکی نیست که در عصر کنونی خودرو یکی از ملزومات زندگی است اما؛ برخی از آنها نقشی فراتر از یک وسیله نقلیه ایفا کرده و با جریان اصلی زندگی و خاطرات ما گره خورده‌اند. شاید بر همین اساس است که در فیلم گواهینامه رانندگی (License to Drive)، یک گلف (Golf) نقش‌آفرینی کرده است یا بسیاری از ما با دیدن یک بیتل (Beetle) لبخند می‌زنیم و خاطرات گذشته را مرور می‌کنیم.
شبیه این موضوع در دیگر نقاط جهان نیز قابل مشاهده است. سبک متمایز بدنه و سیاست مردمی بودن فولکس واگن (Volkswagen) موجب شده تا حتی در صنعت فیلمسازی نیز برخی از خودروهای آن به‌عنوان یکی از ستاره‌های فیلم نقش کلیدی بازی کنند. این کمپانی بیش از هر خودروساز دیگر، تولیداتش در سینما و تلویزیون حضوری درخشان داشته‌ و همچنین به عنوان خودروی شخصیت‌های محبوب داستان استفاده شده‌اند.
نخستین بار در سال 1968 یک بیتل برای نقش اصلی فیلم انتخاب شد. در فیلم اشک عشق (The Love Bug)، بیتلی با نام هربی (Herbie)، دارای قلبی مهربان و شخصیتی احساسی است که با انسان‌های خوب ارتباط دوستی برقرار می‌کند و با شخصیت‌های منفی، به مبارزه می‌پردازد. گلف نیز در بسیاری از فیلم‌های اروپایی مانند فیلم کمدی و مطرح شیطان (Sheitan) و هالیوود، خودروی شخصیت‌های داستان بوده و به خوبی نشان داده که در مقام یک خودروی محبوب و مردمی نمی‌توان از حضورش در فیلم چشم‌پوشی کرد.
در دهه‌های 80 و 90 میلادی گلف در اغلب سریال‌ها دیده می‌شد زیرا اقشار مختلف جامعه از پاپ تا برخی از سلبریتی‌های آن زمان، مالک یک گلف بودند. در میان فیلم‌های مطرح هزاره جدید، خورشید خانم کوچولو (Little Miss Sunshine) یکی از مهمترین فیلم‌هایی است که در آن یک فولکس واگن مانند یکی از اعضای خانواده در اتفاقات فیلم حضور دارد. تولیدات این غول خودروسازی در گواهینامه رانندگی، گلیمور خوشحال (happy-Gilmore)، بازگشت به آینده (Back to the Future)، ماشین‌ها، Footloose، Bring It On، Double Trouble و Hart to Hart به وضوح برجسته شده است.
البته فیلم‌های بی‌شماری هستند که در آنها می‌توان یکی از مدل‌های فولکس واگن را مشاهده کرد که شاید به اندازه موارد بالا نقش برجسته‌ای نداشته باشند. در بخش فیلم‌های تلویزیونی نیز، سریال مردان دیوانه (Mad men)، روزی روزگاری (Once Upon a Time) و لاست (the lost) از نظر میزان حضور فولکس واگن در داستان قابل تامل هستند.
خودروهای این کمپانی در سریال‌های متفاوتی که در کشورهای مختلف تولید شده‌، حضور داشته‌اند که نشان‌دهنده تمایز آنها و عجین شدنشان با زندگی مردم است. در کشورمان ایران نیز دهه‌هاست خودروهای فولکس واگن بخصوص بیتل همراه شخصیت‌های اصلی به ایفای نقش پرداخته‌اند و تنها بررسی خاطرات و مرور سریال و فیلم‌های دیده شده را نیاز دارد.